پنجشنبه ۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۷
۰ نفر

مدیرکل اداره سلامت شهرداری تهران از اجرای برنامه های متنوع در راستای شاداب سازی سالمندان و راه اندازی ۴ سرای زندگی تا پایان سال خبر داد.

نشاط سالمندی

همشهری- زینب زینال زاده: طبق آمارها ۱۳ درصد جمعیت شهر تهران سالمند هستند. جهاندیدگانی که باتوجه‌به کهولت سن، نیازهای خاص و ویژه‌ای در حوزه سلامت جسم و روان دارند. خدماتی که در مراکز تخصصی با هزینه‌های بالا ارائه می‌شود؛ اما اداره کل سلامت شهرداری تهران با فراهم‌کردن زیرساخت‌ها و استفاده درست از ظرفیت‌های موجود شهر مانند سراهای محلات، خدمات اعم از ورزشی، تفریحی، اجتماعی، آموزشی و حتی مشاوره و تست‌های سلامت جسم و روان، را رایگان یا با حداقل هزینه ارائه می‌کند. حمید صاحب مدیرکل اداره سلامت شهرداری تهران آخرین وضعیت سالمندان و نحوه خدمت‌رسانی به آنها را تشریح کرد.

سالمندی ۱۶ درصدی در مناطق

قطعاً در پارک‌ها و پاتوق‌های محلات با آنها مواجهه داشته‌اید. موسپیدانی که عصرها دورهم جمع می‌شوند و از هر بابی سخن می‌گویند. تعداد جهان‌دیدگان در مناطق ۲۲ گانه متفاوت است. برخی از مناطق مانند ۱،۳ و ۶ تعداد جهان‌دیدگان ساکن بیشتر است و به ۱۶ درصد می‌رسد و در مناطق ۱۸ و ۱۹ هم تعدادشان کم است. نکته‌ای که در خصوص آنها نباید فراموش این است که کوله باری از تجربه دارند و باید نسل جوان به‌عنوان چراغ راه آینده از آنها استفاده کند.

عضویت ۱۶ هزار سالمند در کانون‌ها

در سراهای محلات کانون‌های جوانان، بانوان، معلولان و... راه‌اندازی شده است. باتوجه‌به جمعیت ۱۳ درصدی سالمندان در تهران راه‌اندازی کانون سالمندان لازم و ضروری بود. این کار انجام و اکنون ۱۶ هزار سالمند در آن عضو هستند. دورهم بودن جهان‌دیدگان در این کانون‌های سبب افزایش اعتمادبه‌نفس و تقویت روابط اجتماعی‌شان می‌شود. اعضای کانون سالمندان شخصاً به اقدام به شناسایی چالش‌های افراد سالمند محلات می‌کنند.

انزوای ۱۰ درصد سالمندان

سالمندان بیش از هر چیز نیاز به حضور در جمع و گفت‌وگو با همسالان و حتی سایر افراد دارند. تنها ماندن سالمندان سبب انزوای آنها می‌شود و بر اساس آمارها اکنون ۱۰ درصد سالمندان منزوی هستند. برای رهایی جهان‌دیدگان از این چالش نیاز به اجرای برنامه‌های شاد و متنوع و البته سرگرم‌کننده است. حضور اعضای خانواده اعم از فرزندان و نوه‌ها در این برنامه و همراهی‌کردن سالمندان، به افزایش نشاط اجتماعی آنها کمک می‌کند.

مشارکت ۷۰ هزار سالمند در برنامه «نشاط سالمندی»

افزایش نشاط اجتماعی رویکرد مدیریت شهری در این دوره است. علاوه بر برنامه‌هایی ملی و مذهبی، در ابعاد کوچک‌تر برنامه‌های شاد و مفرح برای سالمندان پیش‌بینی می‌شود. برنامه‌های سرگرم کنند ورزشی، فرهنگی، اجتماعی و... که در قالب رویداد نشاط سالمندی اجرا می‌شود. این برنامه سال گذشته با حضور ۱۴ هزار سالمند اجرایی شد و امسال پیش‌بینی می‌شود ۷۰ هزار سالمند در آن مشارکت کنند.

افتتاح ۴ سرای زندگی

سالمندان هم مانند هر شهروند دیگری نیاز به مراکزی دارند که بتوانند، کنار همسالان خود وقت‌گذرانی کنند. مراکزی که خدمات و دوره‌های آموزشی متناسب با وضعیت جسمی سالمندان داشته باشند. سرای زندگی (فرا هنگ) در راستای همین مطالبه قرار است راه‌اندازی شوند. البته اولین سرای زندگی در منطقه ۲۱ شروع به فعالیت کرده است و تا پایان سال هم ۴ سرای زندگی در مناطق ۴،۱۱،۱۴ و ۲۰ راه‌اندازی می‌شود.

پذیرش روزانه در سرای زندگی

سرای زندگی تنها یک مرکز نگهداری روزانه سالمندان نیست. بلکه این مراکز باهدف توانمندسازی سالمندان راه‌اندازی می‌شوند. جهان‌دیدگان با شرکت در دوره‌های آموزشی، مشارکت در برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و... توانمند می‌شوند و می‌توانند از خودشان مراقبت کنند. پیش‌بینی می‌شود به طور میانگین روزانه ۵۰ تا ۷۰ سالمند در سراهای زندگی‌پذیرش شوند. هزینه خدمات در این مراکز بر اساس خدمات که سالمند دریافت می‌کنند، متفاوت است؛ اما به‌طورکلی هزینه بهره‌مندی از تمامی خدمات روزانه ۲۵۰ هزار تومان است. خدمت‌رسانی به سالمندان بی‌بضاعت و کم‌برخوردار رایگان خواهد بود.

ارائه ۷۰ هزار مشاوره رایگان

نحوه برخورد با سالمند و دوران سالمندی بسیار اهمیت دارد. آگاه نبودن به این موضوع گاهی اوقات دوران سالمندی را با چالش‌هایی مواجه می‌کند و خانواده‌ها دچار مشکل می‌شوند. برگزاری دوره‌های مشاوره برای سالمندان و اعضای خانواده فرد سالمند اهمیت دارد و از این رو موضوع توسط مدیریت شهری موردتوجه قرار گرفته است. اکنون ۲۵۰ مشاور با اداره کل سلامت شهرداری تهران همکاری می‌کنند و سال گذشته ۷۰ هزار مشاوره رایگان ارائه شده است.

کد خبر 884583
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha